Over Protestants Amsterdam-Noord

In 2000 besloten de hervormden, gereformeerden en evangelisch-luthersen in Amsterdam-Noord voortaan één Protestantse Wijkgemeente te vormen.

In Nieuwendam zijn vanaf Pinksteren 2007 drie oorspronkelijke gemeenten samengegaan: de voormalige gereformeerde Noachkerkgemeente, de hervormde Weerenkapelgemeente en de confessioneel-hervormden van Nieuwendam-Schellingwoude.

Naast de Nieuwendammerkerk zijn in Noord nog 2 andere kernen met elk een eigen geschiedenis en sfeer. In Midden-Noord zijn de hervormden en gereformeerden al heel lang samen rond hun kerkgebouw De Ark. Zie www.arkmiddennoord.nl En in Tuindorp Oostzaan zijn gereformeerden en hervormden sinds 1997 samen in de Bethelkerk, zie www.bethelkerkamsterdamnoord.nl

De luthersen van de Kapel op de Dijk zijn in 2006 samengevoegd met de centrum-gemeente in de kerk aan het Spui en hebben geen herkenbaar punt meer in Noord.

U kiest uiteraard zelf, naar welke kerk u gaat en bij welke gemeente u wilt behoren. De ledenadministratie rekent u wel in eerste instantie tot een van de gemeenten en vanuit een van de gemeenten kunt u worden benaderd of bezocht.

De Bethelkerkgemeente bestrijkt het gebied ten westen van Zijkanaal H. Midden-Noord is het gedeelte aan weerskanten van het Noord-Hollands Kanaal en Banne 1 en 2. De protestanten in Nieuwendam en Schellingwoude vallen onder de Nieuwendammerkerk.

Kerkelijk gezien maakt Nieuwendam als ‘kern’ deel uit van de Wijkgemeente Amsterdam-Noord, die op haar beurt één van de 19 wijkgemeenten van de Protestantse Kerk Amsterdam is.