Over de predikant: ds. Paula de Jong

Ik ben geboren en opgegroeid in Lochem, een dorp in de Achterhoek. Achter het huis hield mijn vader schapen, en gaf hij les op een landbouwschool. Mijn moeder was predikant en op ons huis zat dus een bordje ‘Herdershuis’.

Ik vertrok na mijn eindexamens voor een jaar vrijwilligerswerk in Frankrijk. Daarna volgde meer vrijwilligerswerk, altijd binnen de context van een leefgemeenschap (Iona, dominicanenklooster Zwolle) en tussendoor studeerde ik theologie in Kampen. Ik sloot de studie af met een scriptie over het onderwerp gastvrijheid. Dit onderwerp houdt me nog altijd bezig: wat is het en hoe ben je het: gastvrij? Want je komt altijd een spanningsveld tegen tussen openheid, begrenzing en uitsluiting.

Naast dominee ben ik echtgenote en moeder van twee kadozonen en twee krullendochters. En vriendin, dochter, BoLobewoner, heb een Artis-abonnement en twee fietsen.

Waar ik in de gemeente enthousiast van wordt

Er zijn maar liefst drie koren en sommige koorleden zijn lid van alledrie. Er zijn dan ook minstens drie verschillende kerkelijke achtergronden in de gemeente, maar, en ik citeer onze hovenier: ‘wij zijn één in Christus’.

Waarom zou je bij ons in de kerk willen komen?

Als je ziek bent, krijg je een wand vol kaarten en bezoek. Als je van zingen houdt, zijn er op hoog niveau jaarlijks zangprojecten van Bach. We hebben ook een kinderkoortje. En als je houdt van een frisse preek omlijst met een keur aan liedstijlen ben je bij ons ook aan het juiste adres. De basisliturgie is redelijk klassiek, de inhoud gaat over vandaag. Doordeweeks hebben we activiteiten voor onze ouderen: koffieochtend, bijbelkring, maaltijdgroep. We zijn Noorderlingen met dito no-nonsense mentaliteit. Jaarlijks is er een Kerstmarkt mét optreden van het Shantikoor. Er is altijd ruimte om met iets nieuws te starten.

Predikant: Ds. Paula de Jong, 06 1637 3625, dominee@nieuwendammerkerk.nl